Taiwan Tati Cultural and Educational Foundation

 
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Editorials of Interest Taipei Times PTS Hoklo channel’s fate still uncertain

PTS Hoklo channel’s fate still uncertain

E-mail Print PDF

The Ministry of Culture’s budget for establishing a Hoklo (commonly known as Taiwanese) TV channel has been passed by the Cabinet. If everything goes smoothly, a Public Television Service Hoklo channel will start airing next year.

The government established Hakka TV and Taiwan Indigenous TV during former president Chen Shui-bian’s (陳水扁) administration.

After President Tsai Ing-wen (蔡英文) assumed office, the nationwide Hakka Radio was established.

Regrettably, there is neither an official TV channel nor a radio station for Hoklo, a language used by more than 70 percent of the nation’s population.

During Chen’s presidency, the government allocated NT$3.45 billion (US$112.3 million at the current exchange rate) to establish the Taiwan Broadcasting System Hoklo TV station and Southern Operation Center at the Kaohsiung Multi-functional Commerce & Trade Park.

However, when former president Ma Ying-jeou (馬英九) took office, he asked then-Government Information Office minister Vanessa Shih (史亞平) to re-evaluate the plan, which, plainly speaking, meant “cancel the project.”

This was quite expected by Hoklo language advocates.

Last year, civic groups promoting the establishment of a Hoklo TV station established the Alliance for the Promotion of a Public Hoklo Television Station.

Thanks to the alliance’s efforts over the past year, together with the ministry’s national language development division, which was established in 2016 to plan a national languages development act, there is finally a possibility that a Hoklo channel will be established next year.

However, is there reason to be optimistic that it will actually happen?

Hoklo is the only language lacking legal protection, while Hakka and Aboriginal languages are protected by the Hakka Basic Act (客家基本法) and the Aboriginal Language Development Act (原住民族語言發展法).

Furthermore, Hoklo is the nation’s only native language not listed as a national language and there is no agency dedicated to the protection of Hoklo.

The reason that the budget for a Hoklo channel was passed is that Premier William Lai (賴清德) coordinated a meeting on Thursday last week.

The ministry included a special budget of NT$400 million to subsidize the Public Television Service’s establishment of a Hoklo channel in the annual budget for next year.

This could once again be blocked if the Chinese Nationalist Party (KMT) wins a legislative majority in 2020. The question, therefore, is how to go about establishing a permanent Hoklo TV channel.

The answer is quite simple: The legislature should act swiftly to pass the national languages development act.

The draft act almost passed its third reading on May 18, but was blocked by the KMT and sent to cross-party negotiations. It then failed to pass the third reading in the extraordinary legislative session that started on June 11, making the establishment of the Hoklo channel uncertain.

If there is no law mandating a Hoklo channel, and such a channel must rely on a special budget that is allocated yearly, receiving the subsidy one year is no guarantee that it will receive it the following year. That is very worrying.

Hopefully, the government and the opposition will be able to put aside political differences and allow the legislature to pass the national languages development act in the next session to facilitate the stability and prosperity of a Hoklo channel.

Koeh Ian-lim is deputy director of the Union of Taiwan Teachers.

Translated by Chang Ho-ming


Source: Taipei Times - Editorials 2018/08/31



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Google! Live! Facebook! StumbleUpon! Facebook! Twitter!  
 

Newsflash

American Institute in Taiwan (AIT) spokesperson Sheila Paskman yesterday said a US government document from 1904 showed that Sun Yat-sen (孫逸仙) was born in Honolulu, Hawaii, and that Sun had been issued a document showing that he was a US citizen — claims the Chinese Nationalist Party (KMT) quickly denied.

During an interview with the Central News Agency, Paskman said that to celebrate the centenary of the ROC this year, the AIT had planned a special exhibition with Sun Yat-sen Memorial Hall in conjunction with US celebrations of its Independence Day.

In the process, she said, a document from 1904 was unearthed in the US National Archives stating that the US had given Sun legal status as a US citizen.