
WikiLeaks says it has Taiwan cables

Written by Taipei Times
Wednesday, 01 December 2010 08:57 - 

The huge cache of confidential US diplomatic cables that is being released by  whistleblower
Web site WikiLeaks is believed to include large numbers of secret  memos exchanged between
Taiwanese and US diplomatic officials, perhaps giving  the public a firsthand look at the fragile
relationship.

  

WikiLeaks currently holds a set of more than 250,000 documents from between  December
1966 and February this year, but has only made 278 available to the  public. None of the
documents originating from the American Institute in Taiwan  (AIT), the US’ de facto embassy in
Taiwan in the absence of official diplomatic  ties, has been released.    

  

The site expects that all the documents will be released in stages over the  next few months. So
far, the vast majority of these cables have been seen by  only a handful of media organizations
in the US and Europe. WikiLeaks says it  holds more than 4,000 US records on Taiwan. Of that
number, about half are said  to be unclassified and about 200 are “secret,” with the rest being 
“confidential.”

  

WikiLeaks said the value of diplomatic cables in its possession from the AIT  ranked below
Baghdad and Japan, but surprisingly above Moscow and Beijing.

  

The AIT’s high level of communication suggests that the US diplomatic  presence in Taiwan
continues to be extensive and far-reaching, despite being  unofficial in nature.

  

It is expected that the cables will include previously unpublished  information on US arms sales
to Taiwan and information on Beijing’s attitude  toward the policies of the Taiwanese
government, especially the China-friendly  economic strategy of President Ma Ying-jeou (馬英九).

  

Political assessments of Ma, the Chinese Nationalist Party (KMT) and other  Taiwanese
political, diplomatic and military leaders, as well as economic  forecasts for Taiwan, are also
believed to be included in the cables.

  

 1 / 5



WikiLeaks says it has Taiwan cables

Written by Taipei Times
Wednesday, 01 December 2010 08:57 - 

Evidence of this can already be seen in the limited number of cables  released.

  

A secret file originating in the US embassy in Beijing notes that Taiwan’s  participation as an
observer in last year’s World Health Assembly (WHA), the  WHO’s -decision-making body, was
based on a “one China, very broadly  interpreted” principle.

  

The information was apparently gathered through a discussion between former  US charge
d’affaires Dan Piccuta and a Chinese official, who is not named in the  document.

  

Apparently quoting the Chinese official, the cable, dated April last year,  says: “The agreement
allowing Taiwan to participate as an observer at the WHA  meetings in Geneva in May was ‘one
step forward’ toward better Cross-Strait  relations and demonstrated what could be achieved
through consultations based on  ‘one China, very broadly interpreted.’”

  

The same cable also mentions Beijing’s recognition of Taiwan and Tibet as  part of its “core
interests.”

  

An issue that could “derail” relations, again apparently quoting the Chinese  official, was US
arms sales to Taiwan, including Chinese concerns that the US  could sell advanced F-16C/D
fighter aircraft, for which Taiwan has been  lobbying.

  

Separately, on the issue of arms sales, another secret cable from the US  embassy in Ankara,
Turkey, notes that in January this year, the US was  considering whether to ask Taiwan to aid
Turkey in its counterinsurgency efforts  by -leasing some of its attack helicopters. It implies that
the US and Taiwan  still maintain high-level military contacts.

  

Writing that Turkey has a shortage of dual-engine, high-altitude attack  helicopters needed to
fight a separatist organization, the cable said: “We  should also explore whether we can
persuade Taiwan to sell or lease some of its  own AH-1W aircraft now that Taiwan is taking
delivery of Apaches.”

  

 2 / 5



WikiLeaks says it has Taiwan cables

Written by Taipei Times
Wednesday, 01 December 2010 08:57 - 

Taiwan maintains 59 AH-1W SuperCobra attack helicopters, an arsenal that will  be augmented
by the delivery of 31 advanced AH-64D Apache Longbow helicopters,  due to be delivered in
2014.

  

In the meantime, however, the cable adds that “[US Secretary of Defense  Robert Gates] should
make no commitment.”

  

Another cable highlights the precarious state of Taiwan’s relations with its  23 remaining allies.

  

A cable originating from then-US secretary of state Condoleezza Rice that  reports on US
intelligence gathering priorities in Paraguay notes that the US  embassy in Asuncion should pay
close attention to the possibility of military  assistance from Taiwan or China. Paraguay is
Taiwan’s sole ally in South  America.

  

Sent in March 2008, the cable says the US should focus on “information on  other key bilateral
international relationships, especially for China, Taiwan  and Russia.”

  

Examples of this include the “status of international military cooperation or  assistance
programs, such as the kinds of military support that might be offered  by China, Iran, Venezuela,
Taiwan or other countries.”

  

So far, the Taiwanese government has remained low-key on the reports, with  officials from the
Ministry of Foreign Affairs and the Ministry of National  Defense saying they had yet to take a
thorough look at the WikiLeaks cables.  Defense officials also said they were unaware of any
request by US defense  officials for Taiwan to sell or lease helicopters to Turkey.

  

MOFA told the Taipei Times it would be “inappropriate” for the ministry to  comment, as the
documents belong to the US Deprtment of State.

  

“Questions [on the WikiLeaks exposure] should be directed to the related  party,” MOFA

 3 / 5



WikiLeaks says it has Taiwan cables

Written by Taipei Times
Wednesday, 01 December 2010 08:57 - 

spokesman James Chang (章計平), said, referring to the US  government.

  

Chang said the ministry “has made contact with the US government” to “get an  understanding”
of what the documents concerning Taiwan in Wikileaks’ possession  would be before they are
released to the public.

  

US media have described the overall release as “a vast treasure trove of  secret State
Department cables that have exposed the inner workings of US  diplomacy, as well as bluntly
candid assessments by American diplomats.”

  

In a statement on its Web site, WikiLeaks said: “The cables, which date from  1966 up until the
end of February this year, contain confidential communications  between 274 embassies in
countries throughout the world and the State Department  in Washington DC.”

  

The cables include “orders sent out from the Department of State, embassy  reporting about the
local governments and details of US government activities in  each country,” it says.

  

An analysis of the entire 250,000 documents shows that the most frequent  subjects discussed
in the cables are external political relations, internal  government affairs, human rights,
economic conditions, terrorists and terrorism  and the UN Security Council.

  

The Web site said the full set of 251,287 cables contained more than 261  million words.

  

WikiLeaks has given a full set of the cables to the New York Times, the  Guardian, Der Spiegel,
Le Monde and El Pais.

  

These newspapers are expected to publish, over the next few weeks, the cables  they find most
newsworthy.

  

 4 / 5



WikiLeaks says it has Taiwan cables

Written by Taipei Times
Wednesday, 01 December 2010 08:57 - 

“The cables show the extent of US spying on its allies and the UN; turning a  blind eye to
corruption and human rights abuse in ‘client states,’ backroom  deals with supposedly neutral
countries; lobbying for US corporations; and the  measures US diplomats take to advance those
who have access to them,” the Web  site says.

  

WikiLeaks says it was founded in 2006 by Chinese dissidents and journalists,  mathematicians
and start-up company technologists from the US, Taiwan, Europe,  Australia and South Africa.

  

Originally, its main interest was in “exposing oppressive regimes in Asia,  the former Soviet
bloc, Sub-Saharan Africa and the Middle East.”

  

The Washington Post reported that while WikiLeaks has not identified the  source of the cables,
suspicions have centered on a US Army private, Bradley  Manning, 23, who was also the
suspected source of the military intelligence  documents from Iraq and Afghanistan released
earlier this year.

  

In a series of online “chats” this spring, Manning said: “[US Secretary of  State] Hillary Clinton
and several thousand diplomats around the world are going  to have a heart attack when they
wake up one morning and find an entire  repository of classified foreign policy is available in
searchable format to the  public.”

  

Manning is now in military custody in the US and faces charges of downloading  and
transferring classified material.
   

  

  

  Source: Taipei Times - 2010/12/01

 5 / 5

http://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2010/12/01/2003489844/1

