
Taiwan’s press freedoms in decline, watchdog says

Written by Taipei Times
Saturday, 01 May 2010 08:33 - 

Press freedoms in Taiwan have declined for a second straight year, according to  a new report
released by a US-based non-profit watchdog.
  
  In its annual  report on press freedoms around the world, released on Thursday, Freedom
House  ranked Taiwan as having the 47th-freest media environment, a drop of four places  from
last year and a dramatic 14-place drop since 2008.    
  
  In its rankings  against other Asian countries, Taiwan dropped to eighth place this year, down 
from second place last year and first place in 2008. Other nations tied in  rankings with Taiwan
include Grenada, Papua New Guinea, Poland and  Spain.
  
  “Taiwan’s media environment is one of the freest in Asia, with a  vigorous and diverse press
that reports aggressively on governmental policies  and alleged official wrongdoing,” the report
said. “Nevertheless, a revival of  ‘embedded marketing’ amidst economic difficulties resulting
from the global  financial crisis, actions by media owners and government influence over the 
editorial content of publicly owned outlets posed challenges for media  independence during the
year.”
  
  Among the issues mentioned in the report  included a controversy concerning board members
at the Public Television Service  (PTS) and personnel changes the government made at
state-owned media that “have  raised concerns that their aim is to influence the editorial content
of the  nonpartisan outlets.”
  
  “Local media monitoring groups and international  observers noted in 2009 that criticism of the
government in the Central News  Agency’s [CNA] coverage appeared to have been markedly
toned down since the end  of 2008, when the former spokesperson for President Ma Ying-jeou’s
(馬英九)  electoral campaign was appointed as deputy president and CNA staff reported  receiving
editorial ­directives to alter certain content,” the report  said.
  
  “Also of note was the influence of owners over the editorial  content of media they acquire.
After Tsai Eng-meng (蔡衍明), a businessman with  significant commercial interests in the People’s
Republic of China [PRC]  purchased the China Times Group in November 2008, a series of
incidents in 2009  — including Tsai’s own comments to the media — pointed to a subsequent
change in  editorial policy in the direction of softening criticism of the Ma  administration, Beijing
or improvements in cross-strait ties. This also raised  concerns over the potential direct or
indirect influence of the Chinese  government on free expression in Taiwan,” it added.
  
  This issue was also  raised in testimony to the US Senate Foreign Relations Committee earlier
this  year given by Robert Herman, an official at Freedom House.
  
  “As Taiwan’s  economic ties with the People’s Republic of China increase and its market
opens  to greater Chinese investment, concerns over a potential increase in  self-censorship on
topics sensitive to the Chinese Communist Party have  emerged,” he said.
  

 1 / 2



Taiwan’s press freedoms in decline, watchdog says

Written by Taipei Times
Saturday, 01 May 2010 08:33 - 

  Meanwhile, the Want Want China Times Group posted a  statement on the China Times’ Web
site yesterday, saying that “the Want Want  China Times Group will never alter its stance on
defending press freedom and  safeguarding freedom of expression.”
  
  At press time, there were no  comments from the Government Information Office.
  
  
  Source: Taipei Times - 2010/05/01

 2 / 2

http://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2010/05/01/2003471934

