
Beijing opens news door for Taipei

Written by Taipei Times Editorial
Sunday, 22 March 2020 06:50

China on Tuesday took steps to expel more than a dozen American  journalists in retaliation for
the White House imposing restrictions  last month on Chinese state-controlled media in the US
by classifying  them as foreign missions, which came just weeks after Beijing expelled  three W
all Street Journal
reporters, allegedly over the headline of an opinion piece.

  

Some pundits have said the move reflects a new confidence within  the Chinese leadership to
not only shape domestic coverage, but also  restrict critical foreign reporting.    

  

What it really reflects is the fearful petulance of an emperor  with no clothes, whose rule has
been tarnished by the Chinese Communist  Party’s handling of the COVID-19 outbreak in
Wuhan and the ensuing  pandemic.

  

The Chinese Ministry of Foreign Affairs said those Americans working for the Washington Post,
the 
New York Times
and the 
Wall Street Journal
,  whose press credentials were up for renewal this year, had 10 days to  turn in their press
cards, and they would also not be allowed to work in  Hong Kong or Macau.

  

In addition, China ordered the local offices of the three papers, along with those of Time
magazine and Voice of America, to provide details about their staff, finances, real estate and
operations.

  

Ministry spokesman Geng Shuang (耿爽) said that Beijing had to  respond to the US restrictions
on staffing of Chinese state media in the  US.

  

In yet another example of Orwellian doublespeak, the ministry  said the US’ “unwarranted
restrictions” had made it difficult for  Chinese reporters to do their work and subjected them to
“politically  motivated oppression.” As if China has not long been one of the most  restrictive
places for reporters, with travel limits, overt monitoring  by police or local thugs, and retaliation

 1 / 2



Beijing opens news door for Taipei

Written by Taipei Times Editorial
Sunday, 22 March 2020 06:50

against those who speak to  foreign journalists.

  

There have been worse tit-for-tat retaliations by China. On July  19, 1967, China withdrew the
press credentials of British journalist  Anthony Grey, a Reuters correspondent in Beijing and one
of only four  Western reporters in the city, and put him under house arrest — the same  day a
Xinhua reporter was sentenced to two years in prison for taking  part in the Hong Kong riots.
Red Guards stormed Grey’s home on Aug. 18,  killed his cat, smashed his belongings and
confined him to a basement  room, where he would spend the next 26 months.

  

It might be hard to remember, or fathom, in this day and age,  that for almost three decades
after the founding of the People’s  Republic of China (PRC), the bulk of foreign reporting on
China was done  from Hong Kong.

  

The lack of access to ministry news conferences in Beijing was  not much of a handicap,
because how much could be learned from  spokespeople who do not answer questions and
regularly disavow any  knowledge of dissidents’ abductions or arrests?

  

Meanwhile, Beijing’s statement that those it expels would not be  able to report from Hong Kong
or Macau is yet another reminder of its  contempt for the territory’s Basic Law and the freedoms
that the PRC  guaranteed for a 50-year period in the treaty it signed with the UK.

  

There could be a silver lining for Taiwan in this latest flare-up  of Chinese-US tensions. For at
least the past two decades, foreign  newspapers and other media used their China-based staff
to report on  developments in Taiwan, or parachuted reporters in to cover elections or  natural
disasters — reports that all too often included the stock  phrases “renegade province” or “in a
move sure to anger Beijing.”

  

Why not take this chance to view and cover China from the other  side of the Taiwan Strait?
Taiwan has a free press, freedom of speech  and a well-functioning, technically literate
government that believes in  communication. After all, it was Taipei where Reporters Without
Borders  opened its first bureau in Asia three years ago.
  
  
  Source: Taipei Times - Editorials 2020/03/22

 2 / 2


