
Chinese broadcasters are told to cold-shoulder BBC

Written by Taipei Times
Friday, 07 August 2009 07:49 - Last Updated Friday, 07 August 2009 08:05

The BBC’s ambitions in China, one of the fastest-growing television markets in  the world, could
be undermined by the Chinese government’s anger over a recent  documentary about the
Tiananmen Square Massacre. 

  

The Chinese authorities are understood to have ordered state-owned  broadcasters in the
country not to cooperate with BBC Worldwide, the  corporation’s commercial arm, after officials
were angered by the film, made by  the respected reporter Kate Adie to commemorate the 20th
anniversary of the  pro-democracy protests. It is understood that domestic broadcasters,
including  China Central Television (CCTV), have been told not to cooperate with BBC 
Worldwide in buying programs or becoming involved in coproductions. BBC News is  believed
to be unaffected by the row, however.    
  
  BBC Worldwide is expanding  aggressively in developing markets, including China, as the
corporation seeks to  supplement the ￡3.6 billion (US$6.1 billion) a year it receives from the
license  fee paid by everyone in the UK who owns a TV set, with commercial  income.
  
  Those efforts have become more important since the BBC received a  lower than expected
license fee settlement from the Labour government in 2007  and in the light of recent promises
by the opposition Conservative party to  freeze the fee if it comes to power next year.
  
  BBC Worldwide has offices  in Hong Kong. Its coproduction with CCTV last year, Wild China,
was a huge  success.
  
  BBC sources said they had heard that the Chinese authorities had  told broadcasters not to
cooperate with BBC Worldwide, although a spokesman said  nothing had been communicated
officially and they were still speaking to clients  in the country.
  
  “BBC Worldwide has not received any official notification  of a such a ban,” he said.
  
  A press officer at the Chinese foreign  ministry in Beijing said he had not heard of any such
decision.
  
  Adie  managed to secure a tourist visa to enter China, after having previously been  refused
one, in order to film the documentary Kate Adie Returns to Tiananmen  Square, which aired in
June. She had reported on the massacre for BBC News in  1989.
  
  Hundreds of demonstrators are thought to have been killed when the  army broke up the
protests, and thousands more were arrested. The Chinese  government refuses to discuss the
protests, habitually referring to them as “the  June 4 incident.”
  
  The BBC also has ambitions for children’s programming  in China that can be easily translated
into local languages.

 1 / 2



Chinese broadcasters are told to cold-shoulder BBC

Written by Taipei Times
Friday, 07 August 2009 07:49 - Last Updated Friday, 07 August 2009 08:05

  
  BBC  Worldwide also publishes a number of local versions of magazines based on its TV 
shows, including Top Gear about cars, in the country.
  
  Top Gear is one of  several programming strands earmarked for growth by BBC Worldwide
executives,  along with BBC Earth (the collective brand for all the BBC’s natural history 
programming), the Doctor Who sci-fi series and Lonely Planet, the print and  online tour guide
business the corporation controversially acquired two years  ago. 
  
  Source: Taipei Times 2009/08/07

 2 / 2

http://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2009/08/07/2003450583

