
KMT turns back clock on Taiwan media reform

Written by Taiwan News Editorial
Monday, 25 January 2010 08:40

President Ma Ying-jeou and other leaders of  his rightist Chinese Nationalist Party (Kuomintang)
administration seem to  believe that the plunge in his approval ratings to 20 percent and the
sweep of  three legislative by-elections on Jan. 10 by the opposition Democratic  Progressive
Party (DPP) are due to a failure to please fundamental KMT  supporters.

  

Based on this "re-examination," the KMT has decided to "act like a ruling  party" with "complete
governance" and has reverted to the style of rule it  adopted during its period of authoritarian
rule or "one party dominance."    

  

This hard line turn was displayed last week by the KMT's ramming through the  legislature of
undemocratic revisions to the Local Government Act, an  orchestrated impeachment of Control
Yuan impeachment of controversial chief  public prosecutor Chen Tsung-ming and "requests"
for policy changes telephoned  directly to Cabinet ministers by KMT Secretary-General King
Pu-tsung.

  

Blind to decades of resentment among the Taiwan people over decades of such  behavior by
KMT technocrats in the authoritarian period, Ma and King may be  paving the way for even
worse approval ratings and election results.

  

However, instead of opening their ears to divergent voices, the KMT  leadership seems intent
on reviving the martial law era custom of requiring the  news media "report only the good news
and censor the bad news" and on  re-establishing control over state-owned, public and
privately-owned news media.

  

The party owns the news

  

The latter possibility was revived by the unfortunate decision by the  National Communications
Commission Jan. 20 to evade the a legal ban in the  Broadcasting Act and permit government,
political party and military agencies to  "indirectly" purchase as much as 10 percent of the
shares in television or radio  broadcast media in an action that reverses the clock on hard-own
democratic  media reforms.

 1 / 3



KMT turns back clock on Taiwan media reform

Written by Taiwan News Editorial
Monday, 25 January 2010 08:40

  

Younger readers may not realize that the KMT had monopolized the television  and radio media
through the 1990s thanks to its control over the Taiwan  Television Corp (TTV) through the
Taiwan Provincial Government, its direct  ownership and operation of the China Television Corp
(CTV) and domination of the  China Television Service (CTS) through the Ministry of defense
and, until 2004,  dominated the radio waves through its party - owned Broadcasting Corporation
of  China (BCC).

  

Ending the KMT's grip on the news media was one of the key demands of the  Taiwan
democratic movement for which Taiwan citizens and journalists risked  their lives or prison
terms.

  

Among the achievements of the media reform movement were the legalization of  the previously
underground Formosa Television and the founding of an independent  public television network
in 1997 and legislative passage of revisions to the  Broadcasting Law in December 2003 that
banned government, party and military  media ownership and the realization of the ban in
December 2005.

  

After Ma "won back Taiwan" for the KMT in May 2008, the ruling party has  moved to reassert
control over the state - owned but formerly editorially  autonomous Central News Agency and
Radio Taiwan International and is now  embroiled in a naked drive to grasp control over the
public Taiwan Broadcasting  Service, which includes CTS.

  

The NCC's decision ostensibly aims to open the doors to the Taiwan Mobile  with Kbro Co, a
cable and digital television provider and the acquisition by  Delta Electronics of ELTA
Television, transactions which have been stymied by  the 15 percent share held in the both
telecom firms by the Fubon Financial  Holding Company, in which the KMT controlled Taipei
City government and four  state-run pension funds have major stakes.

  

But the NCC decision also throws open the doors for the cash - rich ruling  KMT to invest and
re-establish "influence" over formerly party - owned media  such as CTV or BCC and to buy
sizable stakes in privately-owned news media that  can be used as platforms to stifle remaining
independent broadcast media.

  

 2 / 3



KMT turns back clock on Taiwan media reform

Written by Taiwan News Editorial
Monday, 25 January 2010 08:40

Any illusions that the KMT will be shy about taking full advantage of this  opportunity should be
dispelled by both its previous record, its determined  drive to take over TBS and a high profile
campaign of denunciation of news media  criticism of major government policies.

  

The spectre of revived KMT "complete governance" over Taiwan's news media has  sparked a
fury of protests against the NCC's action by the opposition DPP, news  media watchdog and
professional journalist organizations and the public.

  

A debate and poll on the online "NewTalk" forum (http://newtalk.tw) showed  that 62 percent of
participants opposed the NCC's "liberalization" and backed  the view of Satellite and Television
Broadcasting Association spokeswoman Chen  Yi-mei that the best way to protect Taiwan's
democratic culture and ensure  vibrant development of commercial media is to keep "party,
government and  military" investment out of the media.

  

We urge the public to realize that a Taiwan without media autonomy will be  unable to prevent
either the rollback of democracy by the KMT or the creeping  cultural and media domination by
lavishly financed state owned media from the  authoritarian People's Republic of China and to
signal their disapproval by  voting against KMT candidates in the upcoming Feb. 27 legislative
by-elections.
  
  Source: Taiwan News Online - Editorial 2010/01/25

 3 / 3

http://www.etaiwannews.com/etn/news_content.php?id=1163694&amp;lang=eng_news&amp;cate_img=46.jpg&amp;cate_rss=news_Editorial

